Autor stránek

Autor stránek

Zde může být text o autorovi
Hra Tomb Raider 4 je rozporuplná, a to jak po stránce zpracování, tak i po stránce jednoduchosti a složitosti. Některé hádanky jsou dětinsky snadné a jejich vyřešení je nepovšimnutou rutinou. Jiné questy představují složité kombinování a přemýšlení. Třetí kategorií je pak samozřejmě otázka nejrůznějších skoků, protahování se a překonávání překážek mechanickou cestou.

Tutorial s Von Croyem
Stačí jen poslouchat Von Croye a dělat, co povídá. Ke konci vás vyzve k závodu - nezáleží však na tom, zda doběhnete první vy nebo on, výsledek bude tak jako tak stejný. Je jen jedno podstatné, co tutorial přináší - totiž to, že se musí absolvovat a nesmíte zemřít - je to nultý level.

1 - The Tomb of Seth
Prvním levelem se bude jak nit táhnout muž s pochodní. Jděte s ním a po cestě sbírejte, co jen jde. Zatím nečekejte žádné světoborné zákysy, teprve začínáme. Jděte tedy do chrámu. Jakmile muž s pochodní udělá světlo, odsune se blok schovávající tlačítko v otvoru ve zdi (zapamatujte si tento typ tlačítek, bude jich ještě mnoho). Po jeho stisku sjeďte tunýlkem dolů, místnost se naplní pískem a umožní vám sebrat polovinu zlatého oka. Jakmile se tak stane, otevře se brána a zapalovač (jak jinak byste ho nazvali? Pořád jen chodí a zapaluje pochodně) vás povede dále. Následujte ho, dokud vám nepředvede past s břity. Opatrně se vyhýbejte černým políčkům na každém schodu, dokud se nedostanete nahoru. Zde seberte druhou polovinu oka - zkombinujte je a získáte Eye of Thorns. To umístěte v předchozí místnosti do vyrytých emblémů ve zdi. Jako vždy - zapalovač vás vede. Následujte ho až do místnosti s lávou. Jděte doprava do místnosti s vodou a po schodech se dostaňte nahoru. Zatáhněte za řetěz, několik čtverců před vámi se prosvítí. Skákejte postupně od prvního až po poslední bez jakéhokoliv kontaktu s jinými částmi - dávejte však pozor, pokud zůstanete na některém příliš dlouho, shoříte. Pokud uděláte chybu, sklouzněte dolů, kde je lano "reset", napraví vše a uvede do původního stavu. Až se vám podaří vše přeskákat, seberte přesýpačky a pokračujte dál. Dejte se doleva a opět čekejte na průvodce. Sotva otevře dveře, strachy uteče - což je vám konec konců fuk. Postupujte dále a dejte soše přesýpačky do rukou. Cíl je tak už nyní jasný - socha sfingy, tudy vede cesta do druhé úrovně.

2 - Burial Chambers
Zatáhněte za páku a projděte právě otevřenou bránou. Na zemi seberte hvězdici (jinak též Hand of Orion) a bleskově uskočte do levé škvíry, vyhnete se tak ostnům, které vyrazí ze země. Pokračujte dále, proskakujte prstence s ostny a zkrátka na sebe dávejte pozor. Až se dostanete do míst, kde je ve zdi protikus na hvězdici, použijte ji, dáte tak do pohybu složitý mechanismus vrtulí, které budete muset prokličkovat dále. Stačí nadskakovat a postupně se posunovat směrem na druhou stranu. Cesta vás zavede přímo k sarkofágu. Přistupte k jejím nohám, bude následovat animace, při které začne ze sarkofáku téct krev. V další místnosti musíte sochu uprostřed posunout do levé zadní části pohřebiště na značku na zemi. Levý sarkofág se z druhé strany otevře a umožní vám cestu dál (nebudeme-li v to počítat mumie, které jsou prostě jen jakýmsi nutným nesmrtelným zlem). Uvolněná cesta vede do jeskyně. Vlevo od chrámu se nachází hrbě vytesané schody vedoucí kamsi nahoru do skály – vystoupejte až na vrchol. Tam najdete Golden Serpent, ovšem spolu s jeho sebráním se zavřou brány a mumie oživnou – jedinou cestu ven představuje otevřený výklenek na opačné straně místnosti. Sklouzněte se po něm a pomocí tlačítka Sprint se rychle dostaňte do levého zadního rohu, kde se nenachází bodce. Až se přestane další písek sypat, vystoupejte otvorem ve stropě. Chodbou se dostanete zpět před chrám. Nyní se po schodech vydejte asi do půli a pak doleva k dřevěnému mostu. Přejděte ho, vystoupejte až nahoru a spusťte se do otvoru. Až se dostanete k místnosti s ostny, slezte dolů a po přistavených blocích se dostaňte až nahoru zhruba v polovině místnosti, nachází se tam páka. Její otočení způsobí otevření brány pod místem, kudy jste přišli. Následujte tuto cestu a na jejím konci zatlačte na páku – hlavní místnost se otočí o 90 stupňů. Vraťte se zpět a levou cestou se dejte po stopách další Hand of Sirius. Pokračujte dále tunelem, objevíte se na druhém konci hlavní místnosti. Vyskákejte opět nahoru a pod ostny trčícími ze zdi se podplazte. Skokem na plošinku s otevřenou bránou se dostanete dál. Slezte po žebříku a zatáhněte za řetěz, který najdete. Místnost se otočí zpět a vy se můžete vrátit k dalšímu slotu na hvězdici. Objevivší se provaz bude sloužit k zachycení se na něm a letu na stupínek s vyřezaným hadem. Seberte ho a postavte se k válci podélně. Přirazte se ke zdi a protáhněte se mezi zdí a podstavcem. Cesta vás zavede zpět do jeskyně s chrámem. Nyní již máte oba vyřezané emblémy, proto je zasaďte, kam patří. Místnost se začne plnit pískem a živou mumií. Až to půjde, vylezte odtamtud pryč.

3 - Valley of the Kings
Toto je jeden z nejrychlejších levelů, které se v celé hře nachází. Postřílejte všechny, kteří se namanou, dokud z některého z nich nevypadnou klíče od jeepu. Seberte všechno a jeďte za prvním jeepem (přistupte k jeepu a v inventáři dejte "use ignition keys"). Ovládání je mírně krkolomné, nicméně klávesa pro střelbu znamená přidání plynu, šipky dopředu a vzad nemají žádný smysl. Není vhodné jeep pronásledovat těsně, jeho řidič po vás bude házet granáty a stejně není kam spěchat - navíc ani není kde se ztratit. Pokud se vám někdo postaví do cesty, jednoduše jej přejeďte. Pokud budete mít potřebu vystoupit (což je možné, ne však nutné), stiskněte klávesu vlevo spolu se skákáním - píšu to proto, že jsem na této prkotině strávil drahně času. Pomalu se po dojetí tento level přehoupne do levelu dalšího.

4 - KV5
Až dojedete k budovám s lešením, vystupte si, jelikož brána je zavřená. Vpravo od ní je lešení, na které lze vylézt. Na jeho konci na rohu domu je pak možné se dostat o patro výše a po laně se zhoupnout na druhou stranu, kde se nachází páka na otevírání brány. Zatáhněte za ni, nasedněte do jeepu a pokračujte nerušeně v cestě. Cestou tunelem nahoru se vyhněte ostnatým koulím a nahoře v poušti pak mnoha dírám. Level končí v okamžiku, kdy jeepem projedete černým otvorem vedoucím kamsi do jeskyně.

5 - Temple of Karnak
Level začíná po delší animaci u chrámu. Přelezte zeď a vydejte se prostředními dveřmi vlevo dovnitř. Tam lze sebrat různé věci, které se později budou hodit (munice atd...). Vraťte se k monolitu dejte se do sloupy lemovaného vchodu. Lara se bude dívat nahoru, proto tam po bloku vpravo vyšplhejte. Jakmile budete nahoře, přeskočte na plošinu uprostřed a pak dále, kde se nachází dvě tlačítka skrytá v otvorech ve zdech. tím otevřete dveře a můžete sebrat první nádobku – Canopic jar. Nyní tedy vaše kroky povedou k obelisku. Přes zeď přelezte na druhou stranu. Jakmile najdete před sebou díru, spusťte se do ní a projděte jí. Objevíte se v místnosti s dvěma bazénky. Přeručkujte nyní pomocí stropu nad bazénky na druhou stranu a stiskněte tlačítko uprostřed, které otevře přístup k dalšímu buttonku, tentokráte naproti místu, kde se nacházíte. To spustí hrnec dole na schodech a budete tak moci seskočit dolů. Jděte k levé soše a do jejích zad vložte první nádobu – lze tedy předpokládat, že bude třeba i nádobka druhá. Vpravo za vámi se ve zdi nachází otvor, kam byste měli jít. Objevíte se před chrámem, vraťte se tedy k obelisku a dejte se sloupovím dovnitř. Otevřely se nové dveře a jeden skluz vás dělí od další úrovně.

6 – The Great Hypostyle Hall
Vylezte z jámy a vyjděte ven. Tento level bude velice rychlý. Jděte, kam to jde, není kde zabloudit. Z klidu vás vytrhne až animace s Von Croyem a jeho gorilami. To budete u velké propasti. Z její levé části lze bez problémů přeskočit, poté již jen následujte cestu a sklouzněte se dolů.

7 – The Sacred Lake
Vylezte z jámy a pokračujte dále. Narazíte na krokodýla a netopýry – dávejte si tedy pozor a všechny zabijte (krokodýlů v nejbližších minutách uvidíte ještě mnoho a mnoho, nebojte se, že byste je snad propásli). Jděte doleva a přeplavte vodu na druhý břeh – opět krokodýli. Pokračujte doprava a kam až to jde, než přijdete k bambusové tyči. Sklouzněte se dolů a u konce vyskočte – musíte se chytit tyče, po ní vyšplhat až nahoru, natočit se zády k druhé tyči a skočit. Po druhé tyči vyšplhejte nahoru a na plošinku. Chodbou, která následuje dále, jděte až k řetězu otevírajícímu vchod do centrální struktury. Vraťte se k prostřední tyči a spusťte se do vody. Pokračujte cestou dopředu a vyplavete opět na pobřeží – dávejte pozor na krokodýly. Otevřenou bránou proplavte dovnitř. Na zemi jsou dvě díry – ta pravá je však zavřená. Tlačítko, které ji otevře, se nachází na spodní straně kamenného bloku naproti vstupu. Nadýchejte se pořádně a vplavte do právě otevřeného otvoru. Na křižovatce (T-tvar) se dejte doleva a pak doprava až k místu, kde se budete moci nadýchat. Vraťte se pak kousek k ohbí a dejte se prudce nahoru – budete v místnosti se zrcadlem. Podle něho poznáte, kde se v prostoru před zrcadlem ve stropě nachází díra, kterou vylezte ven. Na konci chodby se nachází druhá Canopic jar. Nyní se vraťte zpět k místnosti s dvěma otvory na zemi a pákou na spodní straně bloku. Dejte se druhou dírou do dalšího levelu.

8 – Temple of Karnak – část 2
Podvodní tunel vede do chrámu Karnaku. Najděte dvě sochy a umístěte Canopic jar i na pravou sochu. Voda se částečně zmrazí a umožní vám přejít až k soše na křesle a dále pokračovat dozadu chodbou. Objevíte se u jakéhosi bazénku s krokodýly. Zabijte je a skočte do vody. Pod vodou se nachází tunýlek s tlačítkem na konci. To umožní přístup k sošce bohyně Slunce a Hypostyle klíči. Oboje samozřejmě seberte. Vraťte se až k obelisku a vydejte se do Hypostyle Hall (v levelu 5 jste tam již byli – nevyužijete této hozené rukavice? :)). Tam se pochopitelně koná konec levelu.

9 – The Great Hypostyle Hall – část 2
Vylezte z jámy a jděte ven. Poznáte nového nepřátele – červenočerný ninja se zeleným nožem. Dávejte pozor na to, že dokáže svou zbraní odrážet kulky, proto na něj útočte pouze ve chvílích, kdy ji má zataženou. Pokračujte přes velkou propast dále. V další lokaci si všimněte úzké štěrbiny v levém zadním rohu – za touto škvírou se nachází dveře, do kterých patří klíč Hypostyle. Nyní nastává cirkusová atrakce – ručkování po stropě. Vyskočte až nahoru a přeručkujte do poslední místnosti, kde se nachází páka. Po jejím stisknutí se lze vrátit zpět do prostřední haly a pokračovat přes spuštěný můstek dál. Vyšplhejte o patro výš a sestřelte kouli ze sloupu. Opatrně se spusťte dolů a vlezte do díry. Nakonec dojdete do místnosti s pyramidovým krystalem a řetězem vedle něj. Vraťte se na poslední křižovatku a zamiřte dál rovně po chodbě a k žebříku. V každé místnosti nastavte svítící tyč kolem tak, aby její užší hrot ukazoval na střed (tj. hroty všech tří tyčí se sbíhaly v krystalu). To můžete dobře korigovat pomocí zraku – stačí se podívat skrze podlahu a hned je jasno. Až nastavíte tyče, vraťte se ke krystalu a zatáhněte za řetěz. Získáte z rozbitého krystalu kus zlata, který můžete zkombinovat se soškou bohyně Slunce. Dírou v zemi se vrátíte k posvátnému jezírku.

10 – The Sacred Lake - část 2
Chodbou se dostanete k ostrůvku uprostřed jezírka. Zkombinovanou sošku Sluneční bohyně použijte na sloupek mezi oběma sloupy, čímž otevřete všechny tři dveře. Vydejte se těmi prostředními. Uvnitř vyšplhejte na kamenný blok uprostřed místnosti a přeručkujte na opačný konec celé haly - až ke škvíře ve zdi. Protáhněte se do ní a pokračujte dále vpravo. Skokem s rozběhem překonáte hlubokou propast. Po seskoku na můstky se opět velkým skokem dostaňte na druhou stranu. Spusťte se do této místnosti a vydejte se ven. Lara již sama použije Horův Amulet. Pokračování příště...

11 - Tomb of Semerkhet
Po zákeřném činu profesora Von Croye se ocitáte zavřeni v hrobce. Sjeďte dolů a chytněte se stropu - ochráníte se tak před brouky. Přeručkujte až do vedlejší místnosti, kde najdete bambusovou tyč (opět). Po té sešplhejte dolů a seberte pochodeň vedle ohně - ihned ji zapalte a hoďte dolů. Slezte ještě o jedno patro a jednejte rychle (případně používejte lékárničku) - zkontrolujte všechny tři otvory, které naleznete. Utíkejte při tom před nebezpečnými brouky - jsou to potvory a velice rychle dokáží zabíjet. Jak tak učiníte, vydejte se o patro výše a projděte průchodem mezi vázami. V další místnosti zatlačte na levé dveře, které tímto otevřete. Dojděte na konec chodby a spusťte se (opakuji "spusťte se" !) dolů. Udělejte čelem vzad a dejte se za průchodem vlevo. Než vejdete do hlavní místnosti, vyšplhejte po žebříku nahoru. Pokračujte chodbou dále, spusťte se do velké místnosti a zastřelte oba dva psy. Postavte se nyní čelem k třem pecím. Když se pravá pec rozzáří, počkejte až zhasne a stiskněte tlačítko, které ukrývá. Díky tomu je nyní možné totéž udělat i u prostředního otvoru, čímž otevřete vpravo od pecí tajný vchod do místnosti. Je tu dalších šest pecí se stejným úkolem - mačkat postupně všechna tlačítka - vysunete klec a otevřete si východ z této místnosti. Vyjděte pomocí ručkování po stropě z místnosti a vyšplhejte na drátěnou konstrukci. Odtud přeskočte na plošinku uprostřed, kde stisknete další tlačítko ukryté v peci. Poté se již můžete spustit dolů nebo skočit do vody a sjet skluzavkou až dolů, kde jdou nyní sebrat pravidla Senetovy hry. Prostudujte je a vraťte se do hlavní místnosti. Na druhé straně po žebříku vylezte na hrací balkónek. Pravidla hry jsou prostá - v podstatě se jedná o více či méně očesanou verzi "Člověče, nezlob se". Pomocí tyčinek na stěně házíte počet bodů, o které se má ta která figurka (viz. barevné čtverce na zemi na balkóně) posunout. Cílem je dovést všechny figurky až na konec - musíte vyhrát, aby se vysunuly zlaté klece, které vám pak umožní dostat se na druhou stranu. Až vyhrajete, sešplhejte a vydejte se po schodech nahoru na římsu a odtud poté po klecích na druhou stranu. Seběhněte dolů po schodech a pokračujte v klesání i nadále - otvorem v zemi se spusťte dolů, do brouky pokryté chodby. Tu bleskově proběhněte a vyšplhejte po tyči na konci místnosti. V té se nachází tři zrcadla usměrňující paprsek do jednoho bodu. Proběhněte kolem a po bambusové tyči vyšplhejte o patro výš, nad zrcadlovou místnost. Kostky dané barvy stavějte na ta políčka, která drží stejnou barvu - zamezíte tak přístupu světla a katafalk se odsune. Tunelem pokračujte do další úrovně.

12 - Guardian of Semerkhet
Seskočte dírou a cestou chodbou se vyhýbejte ostřím, která vám budou bránit v cestě. Mně osobně se velice osvědčila metodu skoku vpravo (tedy výskok a šipka vpravo), když jsem byl blízko okruží. Až překonáte dva kruhy, sjeďte dolů a prohlédněte si mapu na zemi. Vlevo od vás je nyní otvor ve zdi – vlezte do něj a hned pot se protáhněte skulinou do další místnosti. Několikrát zatáhněte za kolo (no spíše kormidlo tedy...), než se vytáhne brána na konci místnosti úplně nahoru. Jakmile je úplně nahoře, přeskákejte rychle po plošinkách, než se stihne opět zavřít – na plošinkách se dlouho nezdržujte, skrývají smrtelná ostří. Totéž vás však čeká i za bránou, proto se rychle dostaňte na centrální plošinu s Golden Vraeusem. Spusťte se dolů a vraťte se do místnosti s mapou. Zlatého okřídleného hada vložte do otvoru naproti mapy. Konzole nad mapou vám otevře přístup ke klíči, jenže patří do slotu vedle padacích dveří napravo od mapy. Skočte dolů a běžte směrem vpravo až k páce. Objeví se černá příšera. Zatáhněte za páku, proběhněte otevřenou bránou až do poslední místnosti, odkud vede pouze cesta, kterou jste přišli. V otvoru ve zdi najděte pochodeň a tu o dvě místnosti zpět zapalte. S její pomocí již můžete zažehnout oba hořáky – otevře se tím východ z místnosti; na jeho konci je několik zajímavých věcí k sebrání. Nyní zpět. Na úplně opačném konci soustavy chodeb jsou dřevěné dveře. Postavte se před ně a počkejte, až se býk přiblíží. Jakmile bude kousek od vás, přeskočte ho, takže on rozbije dveře a umožní vám cestu dál. Ve velkém sále obdobným způsobem stiskněte tři tlačítka a levými dveřmi vyjděte ven.

13 – Desert Railroad
Zatáhněte za páku, čímž otevřete dveře do dalšího vozu. Přeskočte do něj a zabijte, koho uvidíte. To proveďte i u dalších dvou vozů, pak po žebříku na dalším vagóně vyšplhejte na střechu. Pozor na červenočerné ninja, kteří se objeví najednou. Pokračujte až na vagón s čímsi zeleným. Jediný způsob, jak to překonat, je spustit se dolů z korby a přeručkovat až do místa, kde je možné se znovu vytáhnout. Na posledním vagónu lze slézt na zadní straně dovnitř, poté hned napravo. Tam naleznete páčidlo a munici. Páčidlem zprava otevřete na zbytku páky dveře zpět na vagón se zelenou věcí a po cestě samozřejmě likvidujete ninja bojovníky, kteří se objeví. Poku dmáte zájem o granátomet (a já předpokládám, že máte), v dalším vagónu použijte páčidlo na poslední bednu vlevo, v jedné z krabic uvnitř se nachází. Vraťte se teď do prvního vozu. Na patici páky použijte opět zprava páčidlo a level je u konce.

14 - Alexandria
Následujte východ z nádraží a jděte až na náměstí. Váš cíl je budova naproti výstupu z nádraží – v ní naleznete svého přítele, který vám poví, co dělat dál. Vyjděte balkónem, dejte se doleva a přeskočte na druhou stranu. Odtud proveďte dlouhý skok na střechu naproti a přes pravý roh se dostaňte nad páku. Jak budete padat, chytněte se jí a stiskněte ji. Poté se již dejte dovnitř do domu, seberte všechno a pak doprava, doleva a hurá do dalšího levelu.

15 – Coastal Ruins
Sejděte po schodech a u prostřední palmy zabočte k domu s nápisem Egyptian adventure. V místnosti se zrcadlem dávejte pozor na bodáky v zemi, můžete se jim vyhnout tak, že je přeskočíte – samozřejmě jejich umístění poznáte podle zrcadla. Získáte tak samostříl. Když ho zkombinujete s laserovým zaměřovačem, získáte dobrou zbraň. Nyní běžte do haly s pyramidkou a uložte hru. Pravou cestou sjeďte dolů a jakmile se vysune brána vzadu, postřílejte všechny terče. Deaktivují se tak bodáky a vypadne mince. Tu seberte a vložte do slotu u automatu vedle sálu se zrcadlem. Po vysunutém laně vyšplhejte nahoru a seberte násadu od koštěte. Pomocí páčidla ještě získejte hák ve zdi (ten levý) a zkombinujte tyto dvě věci. S tímto prodlouženým hákem za vstupem do Egyptian adventure seberte klíče od brány a následně je seberte. Pokračujte zpět k palmám a pak doprava přes vodu. Do otvoru na protější zdi se nejlépe skáče z pravého ostrůvku, z jeho vzdálenější části. Prolezte otvorem a uvnitř vyšplhejte po žebříku nahoru. Pokračujte dále do hradu a zničte oba kostlivce. Vyšplhejte se tam, odkud přišli, a otevřete bránu klíčem. Vběhněte dovnitř – a další level je tu.

16 - Catacombs
Běžte až k místnosti s kusy sloupu a odtud doprava. Stiskněte velké tlačítko vlevo na zdi a vraťte se zpět do předchozího levelu k místu s visícím balvanem. Slezte po žebříku dolů, seberte pochodeň a zapalte ji za rohem. Nyní se postavte pod lano a zapalte jej. Uhněte nicméně, neboť kámen spadne. Umožní vám to protáhnout se škvírou ve zdi a páčidlem otevřít bránu. Protáhněte se dále a na konci posuňte sloup na hnědé pole, které se díky stisku tlačítka předtím vysunulo. Vraťte se do katakomb. Velký blok kamene v místnosti s velkým tlačítkem přesuňte do haly s kusy sloupů úplně na konec, otevřou se tak dveře po pravé straně. Mimo jiné vyletí i duch, dávejte si na něj pozor. Pokračujte nyní do místnosti vzadu, kde se ducha elegantně zbavíte. Nyní se vraťte zpět a po bambusové tyči se spusťte dolů. Jděte nyní až k páce a stiskněte ji. Následuje složitý úkon jménem skok na lano a odtud pak na druhé lano. Konečným cílem je plošinka na druhém konci místnosti. Když půjdete dál po cestě, dojdete k díře vedoucí k bílým schodům – dbejte toho, abyste sešplhali pomalu po protější stěně díry, samotné spuštění je stále ještě smrtelné. Vstupte do velké haly a otvorem v pravé zdi se dejte po schodech nahoru. Skočte do otvoru vedoucího do vody, z té se dostanete jednoduše díky schodkům poblíž. Nyní se dostaňte k páce po pravé straně haly a stiskněte ji, objeví se další plošinky vedoucí k váze opodál. Na tomto místě vyskočte a přeručkujte na druhou stranu. zatáhněte za páku a skočte do vody, objeví se totiž duch. Toho se můžete zbavit v některé z okolních místností, kde se nachází hroby. Vylezte tedy nyní z vody, zničte kostlivce a přeskákejte na prostřední plošinku. Odtud pokračujte až k výstupkům na protější zdi Dostaňte se až nad průplav a tam se zachytněte římsy nad vodou. Přeručkujte až na plošinku a tam se konečně pusťte. Pokračujte dále, dojdete k dalšímu questu s lanem. Pomocí něho se zhoupněte na prostřední sloup s Trojzubcem. Prozkoumejte všechno ostatní kolem a především hledejte v jednom rohu žebřík – nahoře zlikvidujte kostlivce a seberte druhý Trojzubec. Ihned poté naskočte na tyč a vyšplhejte s ní až úplně nahoru a odrazte se. Objevíte se po cestě chodbou téměř zpět na začátku levelu. Po bambusové tyči sjeďte dolů a skočte na žebřík vpravo. Po něm slezte dolů a utíkejte až k jezírku v zadní části haly, vpravo od ní se nachází další žebřík vedoucí do díry. Až budete dole, dejte se první odbočkou doleva, pak až na konec a následně doprava. Po pravé straně se nachází průchod ke zdi, po které lze šplhat. Vydejte se tedy až nahoru. Po plošinách přeskákejte až na druhou stranu k žebříku na levé zdi a nahoře seberte mimo nábojů i třetí Trojzubec. Po dalších plošinkách přeskákejte až k mnístu s lanem a po něm se zhoupněte do otvoru v největším sloupku. Po bambusové tyči vyšplhejte nahoru a pomocí žebříků se dostaňte k čtvrtému Trojzubci. Následujte chodbu. Páčidlem otevřete obě brány, nyní se vydejte zpět do katakomb. Pokračujte až k místu s bambusovou tyčí, sjeďte po ní dolů a následně přeskočte na žebřík vpravo od plošinky. Východem na druhé straně elegantně ukončíte level.

17 – Temple of Poseidon
Jděte po schodech až nahoru a slezte po zdi dolů. Dole projděte otvorem na protější levé stěně až se dostanete k červenočerným sloupům. Na konci místnosti je tyč, po které vyšplhejte až nahoru. Pokračujte až k soše na malém ostrůvku a použijte na ni jeden Trojzubec. Slezte po tyči zpět korytem proplavte zpět do centrální místnosti. Pokračujte průchodem přímo naproti. Kostlivců si nijak zvlášť nevšímejte, pokračujte do další místnosti a otvorem pod velkou hlavou se proplazte k další soše, na kterou stejně jako předtím použijte Trojzubec. Pokud máte zájem o náboje (ty jsem například já potřeboval jako sůl), v místnosti napravo se ve vázách nachází mnoho munice, jen dávejte pozor na plameny šlehající z černých otvorů na zemi a kostlivce. Vraťte se do centrální místnosti a dejte se do velkých místností. V jedné je vedle obří hlavy otvor do zdi, jen je před ním plamenomet. Přeskočte ho tak, abyste se zachytili a vytáhněte se. Na sochu použijte Trojzubec. Opačnou cestou vyjděte ven. Na druhé straně je naopak zeď umožňující šplh, vydejte se tedy vzhůru. Nasaďte Trojzubec a v centrální místnosti skočte do propasti, je plná vody. Proplavte dolů a pokračujte do místnosti s dalšími duchy. Rozbijte vázy a nalákejte je k hrobům, čímž se jich zbavíte. V sarkofágu uprostřed zadní zdi naleznete levou ruku. Zároveň se však otevřou dveře, běžte do nich a vyšplhejte v polovině chodby vlevo do štěrbiny. Následování chodby povede ke vstupu do levelu 18.

18 – The Lost Library
Stále pokračujte, kam vás cesta povede, konkrétně to bude k modrým dveřím s vázami po stranách. Jako do prvních dveří ze sedmi možných jděte druhými vlevo. Proběhněte místností a skočte na konci na tyč. Dávejte při cestě dolů a pak nahoru pozor na řezající kotouče, dokáží pocuchat nebezpečně zdraví. Pokračujte do místnosti před vámi, objeví se zlatý rytíř – nuže, zabte ho, nejlépe na něj působily obyčejné pistole, tak nevím. Páčidlem získejte zlatou hvězdu ze sloupu. Jakmile budete hotovi, dejte se vlevo k žebříku a vylezte nahoru. Projděte dveřmi a spusťte se po tyči. Místností proběhněte vlevo, setkáte se s rytířem na koni. Jedinou možností, jak je zabít, je střelba do srdce ve tvaru diamantu, proto bude tato bitva velice úporná. Až ho zničíte, seberte diamant. Nyní se vraťte do místnosti s drátěnými dveřmi a místem pro diamant. Vložte jej tam a vevnitř zatáhněte za řetěz. Vraťte se nyní k oběma velkým kolesům. Pravým zadním východem se dejte ven z místnosti a pokračujte až k obřímu kolu a padacím dveřím. Otevřete je a plujte až do dveří, které jste otevřeli řetězem předtím. Seberte další dvě hvězdy. Nyní se vraťte úplně zpět do místnosti s modrými dveřmi. Třetí dveře na pravé straně jsou momentálně vaším cílem. Vložte hvězdy do všech tří slotů a začněte umisťovat jednotlivé planety. Od středu jsou to: modrá, šedá, zelená, hnědá a zlatá. Otevřou se dveře, do kterých vběhnete. Jděte až do místnosti se sochami – účelem je, aby všechny zaráz hořely. Postupně ve směru hodinových ručiček zapněte všechny sochy (je však potřeba provést toto dvakrát po sobě), objeví se velký blok uprostřed a začne vás pronásledovat další duch. Vyšplhejte na blok a utíkejte.

Pokud vás duch zasáhne, uhaste se v jezírku kousek dál. Neustále běžte kupředu, až se dostanete nad místnost s modrými dveřmi. Na protější straně otevřete první pravé dveře a skočte do díry za nimi. Hned jak budete na zemi, rychle vyskočte z jámy, seshora se bude kulit kámen a nemuselo by to dopadnout dobře. Až se kámen odvalí, vydejte se cestou, kterou se šutr objevil. Musíte nyní skočit na páku při levé straně. Až se vám tak podaří (chvilku mi to trvalo), vylezte na objevivší se bloky kamene a odtud na římsu vedle páky. Následujte chodbu a z jejího konce skočte opici na nos. Dá to mnoho práce, ale jde to. Zatáhněte za lano na její hlavě a spusťte se opici do tlamy. Po tyči uvnitř vyšplhejte až nahoru a vejděte do dveří hned naproti. Ty se samy otevřou, můžete tak sebrat Pharos Pillar a otevřít padací dveře. Vraťte se zpět o jedny dveře a dejte se druhou bránou. Dojdete k místu se dvěma mřížemi na zemi a dvěma podstavci. Stoupněte si na obě mříže a zapalte pochodeň, která leží poblíž. Se zapálenou pochodní pokračujte dále chodbou.

Dorazíte k místnosti s dřevěnou podlahou – odhoďte na ni pochodeň a počkejte, až prohoří. Vzniklým otvorem se spusťte a seberte svitek ze země. Z místnosti se dostanete otvorem ve zdi. Otevřete modré dveře a vraťte se k planetové místnosti a dále až k místnosti se sochami–lampami. Ani zde cesta nekončí, jděte až na balkónek. Dveřmi vedle těch, kterými jste přišli, se dejte do hudebny. Zahrajte na harfu, tajné dveře se otevřou a chodba vás přivede k řetězu, po jehož zatažení se otevřou velké modré dveře v hlavní místnosti a umožní přístup do další úrovně.

19 – Hall of Demetrius
Jděte až do velké haly, pravým průchodem se vydejte nahoru, tam seberte Pharos Knot a seskočte dolů. Nyní se vydejte na protější stranu. Bude následovat kratší dějová vložka s Von Croyem. Až skončí zlikvidujte Von Croyovy přislihovače a vraťte se nahoru ke svitku. Podle vydřených stop na zemi posuňte lampu na své místo a pokračujte tajným východem.

20 – Coastar Ruins – část 2
Vylezte z vody, vykročte si na plošinu uprostřed a odtud skočte do otvoru nad vámi. Venku se vydejte do vody – po pravé straně se nachází podvodní tunel vedoucí do jeskyně. Změtí tunelů proplujte až k chrámu.

21 – Pharos, Temple of Isis
Dávejte si pozor na žraloka. Nahoře nad bránou jsou dva průplavy vedoucí k slotům na Pharos Knot a Pillar. Oboje umístěte, čímž otevřete bránu a můžete vplout do chrámu. Pokračujte stále dopředu a bazénkem v zemi proplavte do místnosti se schody. Zabijte zlatého ptáka a pro doplnění munice rozstřílejte všechny bedny, vybavíte se opravdu požehnaně. Poté se vydejte levými schody nahoru. Dojdete k soše, vedle níž se nachází výstupky. Vylezte na ně a seberte z obou brouka, objeví se mnoho potvůrek lačnících po vaší krvi. Jakmile seberete oba brouky, uprostřed místnosti se objeví dva bloky, na jejichž vrcholech jsou tlačítka. Obě stiskněte a pak skočte do otvoru před sochou. Bleskově se dostaňte do rohu, kde se nachází zešikmená plocha. Vyskočte na ni a na vrcholu stiskněte klávesu pro skok, čímž se dostanete nahoru k tlačítku a klíči. Klíč seberte a tlačítko poté stiskněte. Kamenný blok, který vám bránil v návratu k bazénku je nyní opět nahoře a vy tak můžete zpátky. Nyní se dejte do schodů vlevo od vás. V další místnosti je velká černá pyramida, na kterou použijte jednoho brouka. Skluzavkou pokračujte dále, do míst, kde se musíte rychle dostat z kapaliny, ve které jste, než ji zapálí oheň. Po skluzavce přeměněné na schůdky místnosti opouštějte – celkem jsou tři. Čtvrtého nerozbitého Scaraba najdete, pokud půjdete z hlavní místnosti s bazénkem doprava. Octnete se v Kleopatřině chrámu. Vydejte se jak nejvýše to půjde, cestou otevřete páčidlem dvoje dveře. Na konci skočte do otvoru v zemi a opět se rychle dostaňte z hořlaviny – jděte doleva. Zároveň seberte posledního Scaraba. Otočte se, postavte Laru až k okraji a pak udělejte jeden krátký krok zpět a skočte. Další skok spočívá v přeskočení plamenů napříč. Postavte se v úhlu asi šedesáti stupňů k levému rohu plošinky, na které se nacházíte a s rozběhem přeskočte na prostřední část protější plošinky. Odtud již obyčejný skok s rozběhem vyřeší prekérní situaci. Vraťte se se Scarabem k místnosti s pyramidou a použijte posledního brouka. Seberte mechanického brouka a zkombinujte ho s klíčem. Další kroky povedou do Kleopatřina paláce schody vpravo od bazénku.

22 – Cleopatra’s Palace
Projděte halou a pokračujte rovně až k místu s brouky nakreslenými na zemi a černými otvory. Položte na první černý otvor Scaraba a jděte těsně za ním, abyste prošli v bezpečí pastí s ostny. Na konci brouka seberte. Pokračujte doleva, pod ostřím se podplazte a v sarkofágu nalezněte pravou rukavici. Zbavte se kostlivce a pokračujte do druhé místnosti, k dalším ostnům. Podobně jako předtím překážku překonejte. Opět ho seberte a jděte prvními dveřmi doprava. V sarkofágu naleznete náboje, které budete ještě hodně potřebovat. Skrz čepele se dostaňte ven a pokračujte po schodech nahoru a pak dolů. Pokračujte až do zeleného kouta, kde se nachází na zdi páka. Zatáhněte za ni a vylezte posléze na výstupek, který se vysunul uprostřed místnosti, ve které se nacházíte. Skočte k nejbližší zdi a přeručkujte až k místu, kde se dá vylézt. Dávejte pak pozor na ostří čepelí, která se budou míhat vzduchem – pokračujte tak až k rakvi, ve které se nachází pravý holenní kryt. Vraťte se zpět k místu s pákou a pokračujte levou zadní cestou – dveře s motivem obličeje budou odsunuty nahoru a uvnitř uvidíte dvě bedny. Vpravo od nich se nachází v sarkofágu Pharoh’s Knot. Vraťte se do místnosti s modrým stropem a levým zadním východem místnost opusťte – dojdete k polokruhovitým schodům, kde se bude nacházet podstavec na Pharoh’s Knot – použijte jej. Pokračujte otevřeným průchodem a seberte lékárničku z první plošinky. Na druhé se objeví druhá Lara – bronzová nicméně. Kolem obou plošinek se vytvoří zlaté spirály, které ale stejně neublíží, jde tedy spíše jen o efekt. Slezte z bloku a vyšplhejte na výstupek po levé straně. Po příčkách přeručkujte až na druhou stranu a zabijte ptáka, který se objeví – pokud ublíží bronzové Laře, ubere energii i vám. Úplně nahoře se nachází po pravé a levé straně páky, které musíte zatáhnout – dávejte pozor na ptáky, kteří se krátce po zatažení páky objeví. Samozřejmě se i poté vraťte nahoru a v otvorech po stranách seberte dvě součásti páky, jejíchž kombinací vznikne již zmíněná páka k otevření dveří uprostřed, Pozor na kostlivce. Pokračujte do místnosti a shlédněte animaci – objeví se dva strážci hrobky – ze sarkofágů za jejich zády seberte prsní plát a levý holenní kryt a skočte do jakéhokoliv otvoru před trůnem. Level končí.

23 – City of the Dead
Sestřelte nepřátele na protější střeše a na výstupku při pravé straně, získáte revolver. Pokračujte na motorce dále a zabijte nepřítele za zdí. Podél oplocené jámy jeďte dál až ke kulometům. Naproti nim jsou dveře, po jejichž vykopnutí naleznete místnost s mrtvolou – odsuňte ji a vraťte se k zadní části tohoto domu. Protáhněte se z bloku škvírou ve zdi a pokračujte k páce na otevření mříže. Jak se tak stane, vylezte nahoru a vyškrábejte se do otvoru nad místem, kde mrtvola ležela (jinými slovy – Lara byla příliš nešikovná na to, aby do otvoru nad zemí lezla, proto si musela pod nohama ubrat metr a půl země, aby tak mohla učinit). Jděte až nahoru k další páce, která otevře dveře. Jakmile budete hotovi, sedněte venku na motorku a rychle pryč, směrem dál. Až dojedete k příkrému stoupání, rozjeďte motorku na plný plyn a propast přeskočte. Doporučuji tak udělat u levého nejvyššího kraje, ale do levé poloviny se dostaňte až v druhé fázi stoupání – tak to vidím já. Pomocí skosených sloupů přeskákejte do secret place – myslím, že například náboje do granátometu za tu námahu stojí. Opačným způsobem přeskočte propast zpět a vraťte se k místu se zkříženými latěmi – k jámě s oplocením. Pod váhou motorky se zem propadne a objevíte se dál. Pokračujte až k díře s vodou. Vylezte z vody a dejte se doprava. Zabijte netopýry a skluzavkou po pravé straně se dostanete k mrtvole. Seberte zaměřovač a zkombinujte jej s revolverem. Vpravo od schodů na protějším konci místnosti se nachází skulina, za kterou se lze zachytit. Přeručkujte do míst, kde se může Lara vytáhnout nahoru. Revolverem střelte do modré koule a rychle utečte po schodech nahoru do vody. Proud vas odnese prakticky zpět do místnosti s mrtvolou. Vydejte se nahoru po schodech, kde již bude led a bude možné se dostat k spínači na protější straně. Stiskněte jej a v místnosti s mrtvým tělem najdete otevřené dveře. Odejděte jimi a jděte hned doprava. Dostanete se na začátek levelu. Zachyťte se za okraj zdi a přeručkujte doprava, kde se budete moci odrazit a skočit přímo na páku, která otevírá bránu. Zabijte nepřátele a vraťte se pro motorku. Ze sklepa domu se dostanete skrz zeď na konci slepého ramene. Projeďte otevřenou bránou až po schodech nahoru a přes skokánek se přeneste v plné rychlosti. Až budete u příkrého stoupání směrem doleva, vystupte a vpravo od něj zatáhněte za páku, která aktivuje plošinku. Vydejte se motocyklem doleva a na schodech zastavte. Pěšky nyní dojděte k bloku, který se vysunul a následujte ho až nahoru. Dlouhým skokem se dostanete na protější zeď a můžete projít dveřmi v pravém rohu. V další lokaci sestřelte revolverem barel a pak stiskněte páku, která se za vrtulníkem nachází. Vraťte se k opuštěné motorce a nasedněte na ni. Díky zničeným kulometům vás již nebude nikdo obtěžovat a vy tak můžete projet bránou naproti dveřím, ve kterých byla první mrtvola.

26 – Chambers of Tulun – část 1
Sesedněte z motorky a vystřílejte všechny nepřátele vpravo až k propasti. Poté se vraťte k motorce a propast přeskočte. Zastavte se až u kamenného schodku. Posbírejte zbraně uvnitř chrámu a vraťte se i s motorkou zpět k otvoru naproti sjezdu, kde jste začali level. Vydejte se nyní na druhý konec chrámu a pak doleva k mohutnému Egyptskému strážci. Utečte mu směrem ke konci chrámu k dvěma blokům podél otvoru směrem k motorce. Vylezte na ně a přeskočte na římsu nad průchodem. Skokem z římsy doleva se dostanete na další škvíru, po které můžete přeručkovat na místo, kde se dá vytáhnout. Přeskočte na zeď, po které se dá lézt a vyšplhejte úplně nahoru. Nyní se přesuňte na plošinku na druhé straně. Po chodbě jděte kam až to jde až narazíte na páku. Ta zavírá všechny východy z chrámu, avšak pouze na omezenou dobu, proto doporučuji si nejdříve přečíst, co bude třeba udělat – bude třeba jednat velice rychle. Zatáhněte za páku, postavte se k okraji směrem dovnitř chrámu a přeskočte na plošinku po pravé straně. Přesuňte se směrem blíže k lanu a rozhoupejte se natolik, abyste dosáhli otvoru na zadní straně chrámu (jižní strana). Lehčí varianta představuje skok do secret place a ztrátu času, samozřejmě. Jak se dostanete na protější stranu, kašlete na nepřítele po vás střílejícím a seskočte dolů. Nasedněte na motorku a přeskočte propast, zaparkujte a běžte ke kolu. Třikráte jím otočte a otvorem ve zdi se dostanete k žebříku, na jehož konci je předposlední úroveň.

25 – Citadel Gate
Dojděte k umírajícímu vojákovi – Azzizovi. Poví vám o příšeře, která se v těchto místech poslední dobou často objevuje. Jděte neustále dál po ulici, až příšeru potkáte – proběhněte podél ní a neustále běžte dál až k místu s hustým osvětlením. Vyskočte na malý schůdek po pravé straně a zabijte dva krokodýly. Na pravé straně se nachází průlez do kostela – proskočte jím, bude následovat kratinká animace. Na severní straně najdete tři páky. Stiskněte tu prostřední a jděte do rohu s podstavcem. Vyskočte na plošinku nahoru (přiznávám, že systém inteligentních kamer není zrovna to nejlepší při plnění tohoto questu...) a zatáhněte za páku číslo IIII. Seskočte posléze dolů a zatáhněte zbývající I a III. Slezte do vzdálenějšího otvoru v zemi a na konci chodby použijte páčidlo na patici páky, otevřete tak dveře v druhé díře. Po stisknutí páky na konci druhé chodby se otevřou dveře a objeví se opět kobylky – to se ale stává v tomto levelu častěji, netřeba se příliš vzrušovat. Dojděte na konec chodby, skočte na lano, zhoupněte se na něm na druhou stranu a odtamtud se přeneste na plechovou stříšku z vlnitého plechu. Následuje další skok na výstupek po pravé straně, opět skok na vlnitý plech a nyní pozor, změna – bude se tentokrát skákat na zeď, po které lze lézt a následně dostávat na výstupek na její druhé straně o něco níže. Otočte se a přeskočte ulici. V úhlu 45 stupňů přeskočte s rozběhem z výstupku, kde jste, na výstupek na protější straně a odtud na plechovou střechu. Kousek odtud je vidět chodba s oranžovým světlem – skočte tam. Hru uložte a pokuste se nyní provést velmi důležitý skok. Jde o přeskočení k hořící vojenské sanitce po pravé straně. Pozor také na jakési chrousty nebo co to, aby vás neshodili zpět dolů. Za sanitkou se nachází láhev s oxid dusičitým, který potřebujete pro motorku. Nyní přeskočte propast a dojděte až k Azzizovi. Poté ho následujte zpět do chrámu.

26 – Chambers of Tulun – část 2
Slezte ze žebříku a vydejte se doprava. Chodbu následujte až na konec, kde vylezte nahoru. Jakmile budete na ulici, najděte svou motorku a směrem na sever se konečně dostanete dál od bláznivého strážce.
TOPlist
Name
Email
Comment
Or visit this link or this one